Spridda tanker efter middag med vänner

Jag träffade två vänner med buddistisk bakgrund på en middag från olika skolor. Detta är lite vad som föddes i mig under denna kväll från vårt gemensamma samtal.

Greppa inte tingen.
Greppa när du behöver. Du kan släppa tingen när de skapar för mycket känslor och vilja till agens.

Gå tillbaka till det nollpunkten. Du känner när det drar.

När viljan till att behålla tingen eller få tingen blir för mycket så skapas stressen och oron.

När du greppar tingen för mycket så kan allt bli ett fältslag med för mycket planer. Se upp.

(själv)Identifieringen av transienta saker och begrepp.
Det som finns framför oss greppar vårt ego och det blir ett fält av undersökande, riktning och identifiering. Se upp så du inte blandar ihop dig själv med din identitet. Forma och reflektera.

Ritualen för att upprätthålla en känsla eller memetisk figur genom tiden.
Förstärkaren, överföraren, kopierararen, uppfyllaren, njutningen. Ett instrument för att hålla kultur och riktning individuellt eller i grupp.

Ritualen kan även frikopplas från mening och bli självuppfyllande i sig själv. OCD, körsång, gemenskap.

Ta hand om din kropp
Det är din att ta hand om. Inse detta. Du är ägaren till det som är lika. Det som definieras som din kropp och även till du.

Visst går det mot att inte tänka sig att ha några attribut, men tillät dig att ha många tankar om dig själv som självet/icke-självet.

Ta hand om din kropp och du tar hand om världen.
Ta hand om din kropp och du kan hantera världen.
Det är genom den du lever och världen lever genom den.
Din kropp är av världen i världen.

Din egna position och andras.
Se din position i ett fält som är sammanbunden med andra positioner. Mot detta, kopplad till din förståelse av dig själv, ser du andras positioner. När du inser en annans position kan du argumentera, tala rätt språk, förstå en annan. När du förstår en annan så påverkar du även dig själv.

Dina positioner vill spridas och knytas till andras positioner.
Man stämmer in i andras positioner. Man böjer sitt egna fält och genom handlingar/icke-handlingar(beteende) och ord så navigerar vi organisation och omvärlden.

Rädslan
Rädslan som lärare och ledsagare. Att komma tillrätta med rädslan och inte vara rädd för rädslan.
En evolutionär process för beslut. Ett äldre system än det kognitiva.
Ett äldre regleringssystem.

Vad är rädsla i nuet? Bilen som svänger för fort, hög höjd,
Vad är rädslan för de längre strategiska? Ska jag lämna min man? Byta jobb?
Vad är panikrädslan?

Undersök.

Vår uppfattning av verkligheten
En karikatyr av verkligheten som söker sig i resonans med vad som fungerar för oss att överleva och vara.

Det kan vara barnets teckning på kylskåpet eller en fantastisk oljemålning, men kan inte förklara verkligheten men likväl navigera den.

Det är min uppfattning av världen som existerar för mig. Inte verkligheten.
Min värld.
Min förvirring.
Mina hack och skav.

Buddhismen är inte texter.
Se inte buddhismen som religion. Se det inte som skrifter. Det är en tillämpning och övning.

Brutna tankar nedan.
Parmenides och icke-förändring.
Heraklitus: allt är förändring
Parmanides och eleaterna: ingen förändring finns.
Denna diskussion blev paradoxal och märklig.

En diskussion kring vad är position. Beroende på referens i tid och rum så kan vi se att varje punkt står still beroende på var man är.

Något metafysiskt – den “telepatiska” känslan vid Sangha. (communion)
I en diskussion med t.ex. tre person ingår där känslor utbytes samtidigt som orden så känns det som man uppkommer i en starkara kommunikation som liknar djurets flock. Ett äldre system? När man är ärlig med sin känsla.

Flocken navigerare utan större självreflektion utan miljön och flocken behövde kommunicera genom sina och sina uppfattning av andras känslor.